|  
       Men det kom inga bra idéer. I en paus började däremot 
        Afzelius och Clemmedson sjunga några Crosby, Stills & Nash-låtar. 
        Wiehe imponerade på de andra genom att pricka överstämman 
        och snabbt uppstod helt andra planer. 
        Trion kompletterades av Povel Randén på klaviatur och trombon, 
        Arne Franck på bas, Per-Ove "Muffe" Kellgren på 
        trummor och Håkan Skytte på slagverk. De tog namnet Hoola 
        Bandoola Band efter Kalle Anka på julafton (hoola-bandoola 
        var myrornas stridsrop när de plundrade Kalles picknick-korg).  
         
        Bandets låtar skrevs av Mikael Wiehe, som stod för text och 
        musik till allt material på de första tre albumen (utom Dansmelodi, 
        som hade skrivits av hans bror Thomas Wiehe). Det var först på 
        Hoolas sista album Fri information 1975 som Björn Afzelius 
        debuterade som låtskrivare i Hoola.  
        Wiehe började skriva på allvar 1968-69, i en tid då den 
        första svenska popvågen med band som Hep Stars, Tages, Ola 
        & The Janglers och Shanes var på väg att ebba ut. Pugh 
        Rogefeldts debutalbum Ja dä ä dä hade gjort 
        det rumsrent med pop på svenska. Skivbolagen MNW och Silence blev 
        kanaler för en snabbt växande undergroundscen som dominerades 
        av allmänt vänsterinriktade band med politiska texter. 
        Hoola kände sig som en del av denna nya musikvåg, men riktigt 
        självklart var det inte. Efter debutspelningen i P3:s Midnight 
        Hour i februari 1971 ville både Stikkan Andersson och MNW 
        spela in gruppen. Stikkan hörde av sig redan dagen efter Hoolas radioframträdande 
        och på våren 1971 såg det ut som om Hoolas debut-LP 
        skulle ges ut av den man som några år senare skulle bli musikrörelsens 
        symbol för kommersiell och utslätad schlagerpop.  
        - Det här kan man bara spekulera över, men hade inte MNW hört 
        av sig...då hade det blivit Stikkan. Helt klart. För det viktigaste 
        av allt var att göra en LP. Jag var 25 år och hade väntat 
        länge på att få ut min musik, säger Wiehe.  
        Valet föll slutligen på MNW, främst beroende på 
        att det unga alternativbolagets övriga produktioner i Hoolas öron 
        lät mer spännande än de patenterade schlagerhits Stikkan 
        vid den tiden gav ut på Polar. Och hösten 1971 debuterade Hoola 
        Bandoola Band med LP:n Garanterat individuell.  
         
        Hoola var inte först med att spela lättillgänglig pop på 
        ett alternativt skivbolag. Med LP:n Hon kom över 
        mon hade Contact sommaren 1970 tagit ny svensk pop förbi studentrummen 
        där Gudibrallan, Träd, Gräs & Stenar, Gunder Hägg 
        och NJA-gruppen var kungar. Men Hoola skulle nå mycket längre. 
         
         
        Dom kan ju spela, var en förvånad och vanlig reaktion 
        bland dem som hörde Hoola första gången. De nya alternativbanden 
        hade haft svårt att nå ut i större upplagor och uppfattades 
        av de flesta som svårsmälta slagordsgrupper som sjöng 
        falskt och rimmade Palme och Geijer med Nixons lakejer. 
         
        Wiehes texter var lite för snåriga och dubbelbottnade för 
        att platsa på plakaten. Influerad av Dylan, 68-andan och sociologistudierna 
        i Lund hade han börjat skriva låtar om babblande revolutionärer 
        (Burrhuve't), han ifrågasatte pacifismen (Fred) 
        och berättade fogdehistorier från medeltiden (Vävare 
        Lasse). Och han var fascinerad av dårar. Måndåren 
        var visserligen en inlindad kärlekstext, men både Hemmet 
        och Filosofen från Cuenca hade mer eller mindre förryckta 
        centralfigurer.  
        - Dåren som den utanförstående, den misshandlade, den 
        undertryckte, kanske ibland också den som ser klarare eller klokare...en 
        bra figur att använda sig av och känna igen sig i, ler Wiehe. 
         
        - När jag tog studenten 1966 ville jag bli författare, så 
        jag hade skrivit rätt mycket på svenska redan innan. Jag hade 
        läst tre betyg i litteratur också. Men många av influenserna 
        kom utifrån, inte minst från Bob Dylan som jag fortfarande 
        tycker är en av de absolut största textskrivarna någonsin. 
         
        - Visions Of Johanna...det finns en liveinspelning från 
        1966 på Biograph-boxen där han spelar hela den 
        här låten, bara Dylan på akustisk gitarr, jag hörde 
        den igen nyligen...och jag låg sömnlös i 14 dagar. Texten 
        är så fruktansvärt bra. Så visst lärde man 
        sig. 
        - Jag hade börjat skriva på engelska, precis som så många 
        andra. I 17-18-årsåldern finns det många som skriver 
        låtar, men de flesta sållas bort efterhand. Det beror nog 
        på att man förr eller senare måste fråga sig om 
        man tar sig själv på allvar eller inte. Ska man fortsätta 
        låtsas att man är någon annan eller vara sig själv? 
         
        - Jag ville inte bara göra någon annans grej, jag vill göra 
        något eget...hur skriver man en svensk Visions Of Johanna? 
        Det var så jag tänkte vid den här tiden.  
       
      
         
          |   | 
            | 
         
         
            | 
            | 
         
         
          |   | 
            | 
         
       
      Men Garanterat individuell var inte bara en samling udda 
        texter. Det var också en LP med stämsång och refränger 
        som fastnade. Det var politisk pop som lät mer pop än politik. 
        Mer McCartney än Fugs.  
        Från början visste ingen riktigt vilket fack de skulle stoppa 
        Hoola i. Det fanns inga glasklara socialistiska budskap på debuten, 
        men det lät knappast som något för Svensktoppen heller. 
         
        Att bandets medlemmar inte själva var riktigt säkra på 
        vägvalet framgår av att en LP med engelska låtar spelades 
        in under samma vecka som Garanterat individuell sommaren 1971. 
        Låtarna hade Wiehe skrivit några år tidigare, innan 
        han helt övergick till att skriva på svenska. Nu ingick de 
        i en vag plan om satsning utomlands.  
        - Heather var mitt första försök till internationellt 
        genombrott. Det fanns ett engelskt band, The Temperance Seven, som spelade 
        20-talsjazz och var ganska stora i början av 60-talet. Jag beundrade 
        dem mycket när jag spelade jazz. De spelade på Swing-Inn i 
        Malmö 1970 och i pausen gick jag in till dom och sa att ursäkta, 
        men jag har skrivit en låt som jag tror skulle passa er. De 
        var inte alls intresserade. Du, vi har paus...stick!. Jo, 
        men kan jag inte låna gitarren och spela upp den?. Ser 
        du inte att vi har paus, försvinn!. Men jag stod på mig 
        och fick spela låten. Och de tände direkt. Nästa dag kom 
        de hem till mig och fick låten på band. De åkte hem 
        till England och gav ut låten som singel. Jag var otroligt stolt. 
        Och den kom ut, men sålde väl 129 ex eller något sånt. 
        - Jag hade ganska lätt för att göra den där typen 
        av McCartney-låtar då...Honey Pie och When 
        I´m Sixty-Four, lite jazzinfluerat, precis den musik jag hade 
        spelat länge.  
        - Sun And Summerlight...fin countrylåt, tycker jag. 
        Och Country Pleasures var verkligen en låt i tidens 
        anda, det var mycket snack om att vi skulle flytta ut på landet 
        och bo i en nerlagd skola.  
        - Sedan har vi den där sviten med sitt lite Wagner-inspirerade mittparti...jag 
        hade läst Schönbergs harmonilära och under jazzperioden 
        var det alltid viktigt att man visade att man kunde spela. Det blev man 
        till slut jävligt trött på. All denna duktighet. Ju äldre 
        man blir, desto enklare låtar.  
        - Men här hör man alla influenserna: Simon & Garfunkel, 
        The Band, Beatles, lite Dylan. Över huvud taget är influenserna 
        mycket tydligare i de engelska låtarna. De är också gjorda 
        några år tidigare. 
         
        Men sedan Hoola med debut-LP:n hade blivit hyllade som förnyare av 
        svensk pop blev det omöjligt att släppa de engelska låtarna, 
        som därför lades i malpåse under de kommande 25 åren. 
         
        Garanterat individuell möttes av genomgående positiva 
        recensioner. Mottagandet var oväntat, åtminstone för Wiehe 
        som fruktade att de skulle bli sågade sönder och samman.  
        - När jag lyssnade igenom provpressningen hörde jag bara falsksång 
        och felspelningar. Jag tyckte att det lät för jävligt. 
        Svetten rann ner för ryggen. Jag var övertygad om att plattan 
        skulle bli en råflopp.  
        Reaktionen blev istället den motsatta. Plötsligt var Hoola ett 
        popband i översta divisionen. De fick allt fler spelningar, framträdde 
        ofta i TV och radio och började tona fram som musikrörelsens 
        flaggskepp. Det enda vänsterbandet som fick guldskivor. Eller kunde 
        ha fått, om man inte hade vägrat att ta emot dem. 
        Den 13 december 1972 gick Hoolas andra LP, Vem kan man lita på? 
        in på Kvällstoppens 19:e plats tillsammans med Bo Hanssons 
        Ur trollkarlens hatt (på plats 17). För första 
        gången hade två skivor från alternativa 
        bolag hamnat på försäljningslistan. Hoola låg på 
        delad 19:e plats med en Blood Sweat & Tears-LP. På 18:e plats 
        låg Wig Wam Bam med Sweet. Gilbert O´Sullivan 
        toppade med Back To Front.  
        Den svenska musiksmaken bestod på hösten 1972 av något 
        som närmast liknade ett korsdrag av lättviktiga stilar och trender. 
        Före Hoola låg bl a Stefan Rüden (Sofia dansar go-go), 
        Burken (Hey baberiba), Ekseption (IV), Cool Candys 
        (Go´bitar III), Lynsey de Paul (Sugar Me), 
        Uriah Heep (The Magician´s Birthday) och Flamingokvintetten 
        (III).  
        Låtar om babylonska maktstrukturer, franska revolutionen och egyptiska 
        pyramidbyggen lyste normalt med sin frånvaro på listan.  
        Men tiden var mogen för en förändring. Hoola klättrade 
        allt snabbare uppför listan och bandets genombrott gav hela den politiska 
        musikrörelsen medvind. 
      Under vintern 1972-73 spelades låtar som Keops pyramid, 
        Vem kan man lita på och Herkules flitigt 
        i P3 och med skivans bifogade text- och ackordhäfte framför 
        sig tog många tonåringar sina första stapplande steg 
        som gitarrister. Joakim Thåström var en av dem. Framgångarna 
        med Vem kan man lita på? ledde till ett nästan 
        oavbrutet turnerande. Samtidigt fick musikrörelsen en allt starkare 
        vänsterprägel. Även Hoolas socialistiska budskap blev allt 
        tydligare. Bandet spelade under 1972-73 på fängelser och solidaritetsgalor, 
        medlemmarna deltog i demonstrationer mot kulturpolitiken i Malmö 
        och syntes i allt fler manifestationer för vänstern.  
        Hoola befann sig snart i en besynnerlig position, klämda mellan den 
        allt radikalare musikrörelsens krav på tydligare socialistiskt 
        budskap och den stora skivköparpublik som uppskattade bandet för 
        att de inte skrev plakattexter. 
        Resultatet blev något som liknade en kompromiss. Titelspåret 
        på tredje LP:n På väg var en öppet agitatorisk 
        allsång och på omslagets framsida slogs det fast att kärlek 
        var detsamma som kampen i staden och viljan till långa 
        dammiga landsvägar. Men det var den vemodiga och poetiskt dubbeltydiga 
        balladen Jakten på Dalai Lama som blev skivans centrala 
        spår.  
        På väg gick rakt in på försäljningslistans 
        femte plats och nådde snart förstaplatsen. Hoola var nu tveklöst 
        det populäraste rockbandet i Sverige. Men den allt större uppmärksamheten 
        och det nästan konstanta turnerandet började också slita 
        på medlemmarna. I början av 1974 bestämde sig bandet för 
        att ta ett sabbatsår när vårens och sommarens turnerande 
        var avklarat. För Björn Afzelius blev avbrottet en möjlighet 
        att testa materialet på solodebuten Vem är det som är 
        rädd?, som hade kommit i maj. På hösten 1974 åkte 
        han ut på turné med bl a Thomas Wiehes Första Förband. 
        - Tidigare hade jag varit helt nöjd med att spela gitarr eller tamburin 
        och sjunga i Hoola, säger Afzelius. Hur man kunde skriva en låt 
        begrep jag bara inte. Men sedan såg jag att det fanns en metodik 
        i Mikaels sätt att arbeta med sina låtar och någon gång 
        1973 bestämde jag mig för att försöka skriva själv. 
        Det blev Bläckfisken.  
        Afzelius presenterade sitt debutverk med viss nervositet, men Wiehe var 
        imponerad. Den här låten är ju helt färdig, 
        sa han spontant. Det gav blodad tand. Afzelius började nu formligen 
        spotta ur sig låtar, fick ihop en demokassett som resulterade i 
        solodebuten och plötsligt stod Hoola med två låtskrivare 
        istället för en.  
         
        Efter ett halvårs vila kom Hoola tillbaka våren 1975 och offentliggjorde 
        ett samarbete med Tidningsteatern, som bestod av bröderna Thomas 
        och Mikael Segerström. Resultatet blev Sture Starring Story, 
        en satirisk musikteater om en tonårsidols uppgång och fall. 
        Hoola och Tidningsteatern tog pjäsen på turné över 
        Sverige.  
        Den röda tråden i handlingen var att en skånsk popsångare 
        blev upptäckt av stjärnproducenten Spånet 
        Andersson, som krävde att att han skulle sjunga på rikssvenska. 
        Annars skulle det inte bli något skivkontrakt.  
        Pjäsen fick positiv kritik och när Hoola sommaren 1975 började 
        inspelningarna av fjärde LP:n Fri information märktes 
        snart tydliga spår av Sture Starring Story. Försöken 
        att släta över de skånska diftongerna med en form av uppländsk 
        dialekt var nu borta. För både Wiehe och Afzelius kom beslutet 
        att sjunga på sin egen dialekt som en befrielse. Peps hade banat 
        vägen med sin Blodsband-LP året innan. Nu var det 
        Hoolas tur att lyfta fram skånskan.  
        - Som jag säger...bringing it all back home. Det var 
        en process. Steget att sjunga på svenska var så oerhört 
        stort. Att sjunga på skånska, det var helt otänkbart. 
        Stockholm dominerade oss som inte bodde där, minns Wiehe.  
        - Det handlar ju om rätten till sitt eget språk. Det är 
        ett klassiskt förtryckarinstrument att förbjuda samiska barn 
        att prata samiska, att förbjuda finska barn att prata finska, att 
        förbjuda danskarna i Skåne, Halland och Blekinge att prata 
        danska. 
        - Att gå på språket, det är att sabotera folks 
        självkänsla. När jag var 15-16 så var dialekter bara 
        komiskt, det var något man skrattade åt. Den ende skåningen 
        av betydelse i nöjesvärlden var Edvard Persson. Och man fick 
        inte prata skånska i radion när jag var liten. Det där 
        bräkandet kunde ju ingen fatta.  
        - Och det slår mot ens självkänsla, att man är en 
        löjlig figur som inte pratar någon sorts...jag vet inte var 
        det är man pratar rikssvenska...Nyköping eller Norrtälje 
        eller var det är... 
        - Så det handlar om att erövra sitt språk. Om jag vill 
        säga att jag älskar någon så behöver jag ju 
        inte prata vare sig rikssvenska eller engelska, utan det kan jag säga 
        på mitt eget språk...och jag är inte löjlig när 
        jag gör det. Men det tog tid att nå dit.  
        Björn Afzelius bidrog med fyra av de nio låtarna på Fri 
        Information. Jämfört med de första två Hoola-albumen 
        var skillnaden tydlig. Sånger som LTO-tango, Birmingham 
        och Kvinnoförakt kunde knappast anklagas för luddighet 
        i budskapet. 
        - Runt 1973 betraktades vi av många som ett språkrör 
        för musikrörelsen, säger Afzelius. Det fanns ett starkt 
        tryck från publiken att vi skulle ta upp vissa ämnen och att 
        vi skulle visa var vi stod. Det påverkade oss förstås. 
         
        Våren 1976 turnerade bandet återigen med Tidningsteatern. 
        Men den här gången fungerade inte receptet. Pjäsen Kaninerna 
        på Navarone blev Hoolas första riktiga kritikerflopp 
        och sågades av en i stort sett enig press som vänsterbuskis 
        för redan frälsta.  
         
        Vid det laget hade dock gruppen redan tagit beslutet att lägga av 
        och i slutet av april 1976 upplöstes Hoola Bandoola Band, drygt fem 
        år efter det första framträdandet i P3:s Midnight 
        Hour. Vi har gjort vårt - nu får andra ta över, 
        upprepade bandmedlemmarna i otaliga tidningsintervjuer. Den 1 maj meddelades 
        nyheten i TV:s Rapport.  
        Några månader senare återförenades gruppen för 
        en avskedsspelning i Pildammsparken i Malmö. Men därefter försvann 
        ett av de största svenska 70-talsbanden från scenen. Kvar var 
        fyra inflytelserika album och effekterna av några stormiga år 
        som hade förändrat den svenska musikbranschen i grunden. 
        Hoolas låtskrivare fortsatte däremot var för sig. På 
        hösten 1976 fick Björn Afzelius sitt genombrott som soloartist 
        med sin andra LP, den rockinriktade För kung och fosterland. 
        Mikael Wiehe bildade 1977 den mer folkinspirerade Kabaréorkestern 
        som LP-debuterade året därpå Sjömansvisor, 
        där bl a sången om Titanic ingick.  
        Wiehes och Afzelius vägar har korsats vid flera tillfällen under 
        åren. 1986 gjorde de ett storsäljande gemensamt album som bl 
        a resulterade i en överraskande Svensktoppsetta genom Wiehes Mitt 
        hjärtas fågel. Och genom otaliga stödspelningar 
        har de kunnat ge betydande bidrag till Amnesty och olika projekt i Nicaragua, 
        Sydafrika, Chile och Palestina. 
        Många ärrade grupper från 70-talet återförenades 
        under 80- och 90-talen. Men från Hoola hördes inte ett knäpp. 
        Inte förrän den 6 februari 1996, då originaluppsättningen 
        meddelade sitt beslut att återuppstå för en sommarturné. 
        På presskonferensen pepprades bandet med frågor om de hade 
        något att komma med efter 20 år, OM SITUATIONEN I SVERIGE 
        OCH VÄRLDEN och - FRAMFÖRALLT - om deras texter hade någon 
        relevans idag. Mikael Wiehes svar kom blixtsnabbt:- Jadå. Världen 
        har blivit värre. 
        Men vi har blivit bättre. 
         
       
     |